Dé slaaptips bij ouder worden

Of we het nu willen of niet, we worden allemaal een jaartje ouder. Of, met een beetje geluk, heel wat jaartjes. Het oud worden is meestal nog niet zo erg, maar oud zijn, dát vinden we toch een stuk minder leuk. Want oud zijn betekent óók dealen met de bijbehorende ouderdomskwaaltjes, zoals slecht(er) slapen. Met onze slaaptips voorkom je deze slaapklachten en stap je iedere dag gewoon fris en fruitig uit je bed!

Slaaptips bij ouder worden

Wat doet dat met je slaap, ouder worden?

Inslapen gaat al een tijdje lastig. Slaap je eenmaal dan word je 's nachts ook nog eens een paar keer wakker. Of in de ochtend veel te vroeg. Had je hier vroeger nooit last van, tegenwoordig steken deze problemen steeds vaker de kop op. Is dit herkenbaar voor jou? Eén schrale troost: je bent niet de enige. Bijna de helft van alle 50- en 65-plussers struggelt met slaapproblemen. Hoe komt dit toch?

Met het ouder worden verandert je slaappatroon

Komt het slechter slapen doordat je met de jaren steeds minder slaap nodig hebt? Nee! Ondanks dat je dit wel vaak hoort, is het toch echt een fabeltje. Ook als je ouder bent heb je gemiddeld nog steeds 7 tot 8 uur slaap per nacht nodig. Waar je bij het ouder worden wel mee te maken hebt, zijn veranderingen in je slaappatroon. Zo slaap je minder diep en verandert je ritme van slapen en wakker worden. Dit komt doordat je lichaam minder melatonine aanmaakt en laat dat nou net het slaaphormoon zijn. Tadaaa, de ideale omstandigheden voor slaapkwaaltjes zijn geboren.

7 slaaptips bij een jaartje ouder worden

Oké, ook al slaap je met de jaren wat lichter dan wil dit natuurlijk niet zeggen dat je als oudere nooit meer goed en lekker kunt slapen. Zo nu en dan een slechte nacht is echt geen probleem, maar regelmatig drie of vier nachten in een week slecht slapen hoef je niet voor lief te nemen. Met onze 7 slaaptips doe jij er álles aan om slaapproblemen op je oudere dag te voorkomen.

  1. Zorg altijd voor een koele, stille en donkere slaapkamer
  2. Zorg voor voldoende beweging: hoe actiever overdag, hoe beter je slaapt
  3. Drink geen koffie of alcohol in de uren voordat je naar bed gaat
  4. Ga pas naar bed als je je echt slaperig voelt. Na 15 minuten nog wakker? Ga even uit bed
  5. Sta iedere dag op hetzelfde tijdstip op, ook al slaap je een keer korter
  6. Zorg voor een gezond gewicht. Met overgewicht heb je een verhoogde kans op slecht slapen
  7. Optimaliseer je slaapcomfort met een passend (comfort)bed


Bezoek ons op de 50PlusBeurs en ontdek jouw optimaal slaapcomfort

Een optimale slaapomgeving voor je oudere dag, creëer je moeiteloos met een goed passend bed. Bijvoorbeeld een comfortabele boxspring of een van onze seniorbedden of boxsprings uit de speciale comfortcollectie. Tijdens de 50PlusBeurs staan onze slaapadviseurs voor je klaar met héél veel aandacht voor en kennis over jouw nachtrust en behoefte in comfort. Samen kijken jullie naar jouw wensen en lichamelijke behoeften en ontstaat er een persoonlijk advies voor een naadloos passend bed. Kom dus zeker langs op een van de beursdagen in de Jaarbeurs in Utrecht en laat je informeren!

5 tips voor een goed passend bed als je een jaartje ouder bent

  1. Let erop dat het bed een hoge instap heeft voor het fijn in en uit bed komen
  2. Voorkom tintelende of slapende ledematen en laat je altijd adviseren over een bij jouw lichaam passend matras met een fijne comfortlaag
  3. Is het bed deelbaar? Dit is ideaal voor het stofzuigen onder en het opmaken van het bed
  4. Is het bed uitrijdbaar? Met wieltjes onder het bed verplaats je deze zonder enige moeite
  5. Houd minimaal rekening met de volgende vereisten waar jouw comfortbed aan moet voldoen: een goede drukvermindering, een goed draagvermogen, een goede rolweerstand, een goede ventilatie én vochtregulatie

 

Deze site is beschermd tegen robots. Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing.